بادام

انواع نحوه مصرف بادام زمینی + ارزش غذایی و خواص + ضررها در افرادی که به آن آلرژی دارند

انواع بادام زمینی با پوست و بدون پوست

انواع مصرف بادام زمینی

  1. مصرف خام بادام زمینی (بیشتر در آجیل)
  2. روغن بادام زمینی
    • (روغن بادام زمینی اغلب در آشپزی استفاده می شود، زیرا دارای طعم ملایم است. به دلیل محتوای غیر اشباع زیاد، از روغنهای اشباع شده سالم تر و در برابر خشکی مقاوم است. انواع مختلف روغن بادام زمینی شامل روغن بادام زمینی بو داده ، روغن بادام زمینی تصفیه شده ، روغن بادام زمینی بسیار بکر یا فشرده شده سرد و عصاره بادام زمینی است. در ایالات متحده ، روغن بادام زمینی تصفیه شده از قوانین برچسب زدن به مواد آلرژی زا معاف است)
  3. کره بادام زمینی
    • (کره بادام زمینی یک خمیر تهیه شده از بادام زمینی های بو داده خشک شده است. اغلب حاوی مواد اضافی است که طعم یا بافت را اصلاح می کند، مانند نمک، شیرین کننده ها و…)
  4. بادام زمینی بو داده (به عنوان غذای میان وعده)
  5. بادام زمینی آب پز
    • ( اغلب در آب شور تهیه می شود و میان وعده محبوب در هند و چین و آفریقا و…)
  6. آرد بادام زمینی
    • از آرد بادام زمینی در پخت و پز بدون گلوتن استفاده می شود.

مصارف صنعتی بادام زمینی

بادام زمینی دارای انواع مصارف نهایی صنعتی است.

  • رنگ
  • لاک
  • روغن روانکاری
  • ضماد چرمی
  • جلای مبلمان
  • حشره کش ها
  • نیتروگلیسیرین

از روغن بادام زمینی ساخته می شود.

صابون از روغن صابون شده تهیه می شود و بسیاری از مواد آرایشی حاوی روغن بادام زمینی و مشتقات آن هستند.

از قسمت پروتئینی در ساخت برخی از الیاف نساجی استفاده می شود.

پوسته های بادام زمینی در ساخت پلاستیک ، تخته و الوار ، ساینده ، سوخت ، سلولز (در ریون و کاغذ استفاده می شود) و موسیلاژ (چسب) استفاده می شود.

ارزش غذایی

ارزش غذایی بادام زمینی خام در هر 100 گرم (تقریباً یک مشت)

  • انرژی 2،385 کیلوژول (570 کیلوکالری)
  • کربوهیدرات 21 گرم
    • قند 0 گرم
    • فیبر 9 گرم
  • چربی 48 گرم
    • اشباع 7 گرم
    • اشباع نشده 24 گرم
    • پلی اشباع نشده 16 گرم
  • پروتئین 25 گرم
    • تریپتوفان 0.2445 گرم
    • ترئونین 0.859 گرم
    • ایزولوسین 0.882 گرم
    • لوسین 1.627 گرم
    • لیزین 0.901 گرم
    • متیونین 0.308 گرم
    • سیستین 0.322 گرم
    • فنیل آلانین 1.300 گرم
    • تیروزین 1.020 گرم
    • والین 1.052 گرم
    • آرژنین 3.001 گرم
    • هیستیدین 0.634 گرم
    • آلانین 0.997 گرم
    • اسید آسپارتیک 3.060 گرم
    • اسید گلوتامیک 5.243 گرم
    • گلیسین 1.512 گرم
    • پرولین 1.107 گرم
    • سرین 1.236 گرم
  • ویتامین ها
    • تیامین (B1) 0.6 میلی گرم
    • ریبوفلاوین (B2) 0.3 میلی گرم
    • نیاسین (B3) 12.9 میلی گرم
    • اسید پانتوتنیک (B5) 1.8 میلی گرم
    • ویتامین B6 سه دهم میلی گرم
    • فولات (B9) 246 میکروگرم
    • ویتامین سی 0 میلی گرم
    • ویتامین ای 6.6 میلی گرم
  • مواد معدنی
    • کلسیم 62 میلی گرم
    • آهن 2 میلی گرم
    • منیزیم 184 میلی گرم
    • منگنز 2.0 میلی گرم
    • فسفر 336 میلی گرم
    • پتاسیم 332 میلی گرم
    • فلز روی 3.3 میلی گرم
  • سایر ترکیبات
    • آب 4.26 گرم

خواص بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از مواد مغذی ضروری است (جدول بالا).

در یک وعده مرجع 100 گرمی (3 اونس) ، بادام زمینی 2،385 کیلوژول (570 کیلو کالری) انرژی غذایی تأمین می کند و یک منبع عالی از چندین ویتامین B است، ویتامین E، چندین ماده معدنی غذایی مانند منگنز، منیزیم و فسفر  و فیبر غذایی است.

بادم زمینی همچنین حاوی حدود 25 گرم پروتئین در هر 100 گرم وعده است که نسبت بیشتری در مقایسه با سایر آجیل های درختی مانند گردو و بادم است.

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریكا، “شواهد علمی نشان می دهد كه مصرف 1.5 اونس در روز از بیشتر مغزها (مانند بادام زمینی) به عنوان بخشی از رژیم غذایی حاوی چربی اشباع و كلسترول ممكن است خطر بیماری قلبی را كاهش دهد.

مواد شیمیایی

بادام زمینی حاوی پلی فنول ، چربی های اشباع نشده و غیر اشباع، فیتواسترول ها و فیبرهای غذایی در مقادیر مشابه چندین مغز درختی مانند بادام و گردو است.

پوست بادام زمینی حاوی رسوراترول است که به دلیل اثرات بالقوه آن در انسان تحت تحقیقات اولیه است.

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی که از آن برای پخت و پز و سالاد استفاده می کنند 46٪ چربی های اشباع نشده غیر اشباع (در درجه اول اسید اولئیک) ، 32٪ چربی های اشباع نشده پلی (در درجه اول اسید لینولئیک) و 17٪ چربی های اشباع شده (در درجه اول اسید پالمیتیک) است.

این روغن با استفاده از یک روش ساده (سانتریفیوژ) از بادام زمینی کاملا استخراج می شود و توسط برنامه پشتیبانی پیشرفته زندگی در فضا توسط ناسا برای مأموریت های طولانی مدت فضایی انسان در نظر گرفته می شود.

حساسیت و آلرژی به بادام زمینی

برخی از افراد (0.6٪ از جمعیت ایالات متحده) گزارش می دهند كه در معرض بادام زمینی واکنشهای آلرژیكی دارند.

علائم به ویژه برای این آجیل شدید است و می تواند از آبریزش چشم گرفته تا شوک آنافیلاکتیک باشد که در صورت عدم درمان ، کشنده است.

خوردن مقدار کمی بادام زمینی می تواند واکنش ایجاد کند.

به دلیل استفاده گسترده بادام زمینی در غذاهای آماده و بسته بندی شده، اجتناب از بادام زمینی می تواند دشوار باشد.

برای افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند خواندن مواد اولیه و هشدارها روی بسته بندی محصولات برای جلوگیری از این ماده آلرژی زا ضروری است.

عدم قرار گرفتن در اوایل دوران کودکی در معرض عوامل عفونی مانند میکروب ها و انگل ها می تواند باعث افزایش حساسیت های غذایی شود.

روغن بادام زمینی تصفیه شده در اکثر افراد مبتلا به آلرژی بادام زمینی واکنش های آلرژیک ایجاد نخواهد کرد.

با این وجود ، نشان داده شده است که روغن های بادام زمینی خام (تصفیه نشده) حاوی پروتئین هستند که ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.